
Dnes viac ako kedykoľvek predtým ľudia komunikujú, nakupujú, či vyhľadávajú informácie pomocou sociálnych sietí. Čo je ale potrebné k tomu, aby sa užívateľ stále vracal k svojej obľúbenej sociálnej sieti? Ide hlavne o to, aby spĺňala všetko, čo užívateľ potrebuje?
Sociálnych sieti je už v dnešnej dobe naozaj veľa. Hrnie sa to na nás z každej strany. Miestami môžeme mať pocit, že sú všetky rovnaké alebo minimálne sú si v niečom podobné. Otázkou je však to, čo je pre užívateľa rozhodujúce aby danú sociálnu sieť využíval.
Doba sa vyvíja a rovnako s ňou všetky technológie, aplikácie a aj sociálne siete sa snažia aby napredovali. Nie všetko je len o peknej grafike. Dôležitými atribútmi v online marketingu sú určite emócia a príbeh, prostredníctvom ktorého si firma získa a zároveň aj udrží pozornosť svojich zákazníkov. Ďalšou dôležitou zložkou je určite kreativita, ktorá by mala používateľa inšpirovať, presvedčiť, že práve toto je ten správny produkt pre potencionálneho zákazníka.
Reklama je veľmi dôležitá
V roku 2021 po prvýkrát Instagram na americkom trhu dosiahol vyššie podiely príjmov materských spoločností, pod ktoré patrí aj Facebook. Aby sme si to vedeli predstaviť, podľa odhadov serveru eMarker.com sa výnosy z reklamy instagramu pohybujú niekde okolo 26 mld. dolárov. Predstavuje to takmer 53% celkových výnosov materskej spoločnosti. Asi si kladiete otázku, čo je asi za tým, že sa instagramu darí?
Podľa už spomínaného serveru eMarker ide o všestrannosť využitia tejto sociálnej siete. Konkrétne ide o dve najviac používané funkcie, a to Instagram stories a Instagram Feed, ktoré začali využívať infuenceri a tak podporili reklamu. Rovnako je možné vidieť, že predajcovia si všimli ako sa skrz túto platformu darí zvýšiť záujem o ich produkty a tak svoje investície do reklamy na sociálnych sieťach zvyšujú.
Preto sa očakáva, že v roku 2023 bude Instagram stúpať rýchlym tempom. Podľa odhadov má tvoriť až 60,9% z predpokladaných tržieb materskej spoločnosti Facebook.
Facebook má za sebou ťažký rok
Prvá sociálna sieť už bohužiaľ nie je v popredí dnešnej generácie. Prišla o peniaze na reklamu a tiež zapadla tieňom, ktorý na ňu uvalila sociálna sieť TikTok. Prístup spoločnosti TikTok je založený na algoritmoch a celkovo zmenil spotrebiteľské správanie. Facebook hrá v dnešnej dobe sociálnych sieti porazeného. Šušká sa však, že vedenie facebooku chystá vrátiť veci späť do starých koľají.
Užívatelia si už teraz všimli, že sa Facebook snaží podobovať TikToku. Je vidieť čoraz viac snahu o videá na aké sú užívatelia TikToku zvyknutí. Sám Zuckerberg sa v nedávnom rozhovore pre The Verge vyjadril, že: “Stane sa to, že v priebehu budúceho roka alebo dvoch začneme vo feede zobrazovať viac odporúčaného obsahu. To bude znamenať bud’ pozitívnu spätnú väzbu, čo znamená, že sa budú ľudia na sociálnych sieťach spájať a budú s produktom spokojnejší, alebo naopak bude spätná väzba negatívna.”
Zuckerberg tiež verí, že Facebook má obrovskú výhodu v tom, že sa neobmedzuje len na krátky videoobsah, ale poskytuje obrázky, textové príspevky, odkazy, novinky, skupinové aktualizácie, dlhšie videá a mnohé iné.
V roku 2023 sa ale očakáva, že Facebook bude čoraz viac zaplnený príspevkami ľudí, o ktorých ste nikdy v živote nepočuli. To môže koniec koncov znamenať, že 40% obsahu na vašom Facebooku bude pochádzať zo stránok, ktoré vám vôbec nie sú známe.
Tento krok pomôže najmä značkám, pretože algoritmy Facebooku sa budú snažiť ukázať vaše najvýkonnejšie príspevky ešte väčšiemu počtu ľudí, dokonca aj tým, ktorí sú mimo vášho publika.
Príspevky od rodiny a priateľov sú stále prioritou
Facebook hľadá spôsob ako zvýrazniť príspevky od rodiny a priateľov, čo bolo koniec koncov vždy gro tejto aplikácie. Hlavným rozlišovacím znakom medzi ostatnými sociálnymi sieťami a práve Facebookom, je váš sociálny graf a skutočnosť, že v tomto smere niet konkurencie aby ste si mohli pozrieť najnovšie aktualizácie od priateľov, rodín, či skupín do ktorých na facebooku patríte. Pravdou ale je, že v posledných rokoch sa tento atribút stal menej hodnotným, a to hlavne preto, že ľudia čoraz menej uverejňujú príspevky a viac využívajú aplikácie, ktoré poskytujú viac zábavy.
Napriek tomu, že Facebook najviac porovnávajú s aplikáciou TikTok, netreba zabúdať na rozhodujúce fakty, a to, že TikTok sa v skutočnosti nenazýva aplikáciou sociálnych médií, ale ide o zábavnú platformu. Tu je možno vidieť hlavný odklon. Podľa Meta sa aj tak väčšina interakcií v skutočnosti deje v DM (v správach). Čo to ale znamená? Je to jednoduché. Ľudia nachádzajú zábavný obsah v aplikácii a neskôr ho zdieľajú so svojimi blízkymi v súkromných chatoch. Možno si práve hovoríte, že predsa aj aplikácia TikTok má v ponuke chatovať, či zdieľať vtipné videá s rodinou a priateľmi. Máte úplnú pravdu. Čo ale tvorcovia Facebooku tvrdia, je to, že aj tak stále musíte ísť na Facebook aby ste sa informovali o najnovších aktualizáciách svojich blízkych, pretože práve tam sú zverejnené novinky.
Samozrejme môžete s nimi nesúhlasiť. Možno práve generácia mladých ľudí by momentálne tvrdila, že túto funkciu čoraz viac spĺňa aplikácia Instagram.
Avatari
Postavičky, ktoré si každý z nás môže zostaviť ako sa hovorí na svoj obraz. Avatar, ktorý môže znázorňovať každého z nás. Avatari sú dovolím si tvrdiť známi najmä vd’aka aplikácii Snapchat. Podporou používania avatarov ako formy digitálnej identity môže spoločnosť Meta povzbudiť viac ľudí, aby sa zapojili prostredníctvom svojich digitálnych postáv.
Môžeme teda očakávať, že Meta začne presadzovať avatarov, a to tak, že z nich urobí kľúčový spôsob ako sa zapojiť napríklad do videohovorov až po samotné príspevky.
Prepojenie s reklamou
Meta nedávno zdôraznila nárast reklám Click to Message pre Messenger aj WhatsApp, chce tak podporiť obchodníkov, aby uvideli ešte viac možností reklamy. Otázne však je, či ľudia chcú vo svojich DM spolupracovať so značkami. Meta sa to bude v najbližšom období snažiť zistiť. Ak budú odozvy kladné, môže to byť skvelý spôsob ako vybudovať priamejšie prepojenie prostredníctvom platforiem na odosielanie správ, ktoré už ľudia používajú.
Očakávajte teda, že uvidíte viac možností spojených s reklamou na Facebooku, ktoré podporujú prepojenie DM, a rovnako aj nové nástroje pre značky, ktoré lepšie uľahčia odozvu.
Virtuálna realita
Meta sa bude snažiť zvýšit povedomie o svojom d’alšom vývoji skrz virtuálnu realitu. Konkrétne má ísť o okuliare pre AR (Augmented Reality - rozšírená realita) od spoločnosti Meta. Tieto okuliare sú stále vo vývoji, ale ked’že už majú stabilnejší dodávateľský reťazec pre svoje okuliare Ray Ban Stories, zdá sa, že nie sme d’aleko od skutočnosti a okuliare s podporou AR budú pravdepodobne uvedené na trh niekedy v druhej polovici budúceho roka.
Instagram drží krok s najnovšími trendami
Instagram tiež neutiekol d’aleko už od spomínanej aplikácie TikTok. Dokonca mnohí tvrdia, že ju doslova vo veľa veciach kopíruje. Ak je tomu naozaj tak, zdá sa ale, že to funguje, ked’že aplikácia nedávno oznámila, že má teraz 2 miliardy aktívnych používateľov mesačne. To či fungovanie tejto aplikácie potrvá aj nasledujúci rok 2023 je ale vo hviezdach. Udrží si Instagram svoju pozíciu základnej sociálnej aplikácie, alebo sú už používatelia unavení replikáciou a preplnenosťou jednoduchej sociálnej platformy zameranej na fotografie?
Instagram je skvelá príležitosť pre mladých tvorcov sa zviditelniť. Slúži tiež influencerom, ako skvelý komunikačný prostriedok s vonkajším svetom. Instagram sa rovnako ako Facebook opiera o odporúčania obsahu AI (Artificial Intelligence - umelá inteligencia).
V júli, na základe sťažností od rôznych významných používateľov, Instagram znížil množstvo príspevkov odporúčaných AI v používateľských kanáloch. Pre Instagram to predstavovalo veľkú zmenu, pretože ako aplikácia, ktoré predstavovala hlavný informačný kanál sa vo chvíli zmenila na neporiadok starých a nových príspevkov spolu s náhodnými aktualizáciami zo stránok, ktoré užívatelia ani nesledovali.
Tvorcovia sú hnacia sila
Ako nástroj zviditelnenia a ukázania toho najlepšieho z aplikácie využila zvýraznenie tvorcov, ktorí na Instagrame fungujú. Otázkou ale ostáva, či sa Instagram dokáže natoľko zavd’ačiť tvorcom, že ich uvidí častejšie pridávať príspevky do ich feedov.
Najrýchlejším rastúcim formátom je momentálne funkcia Reels, všetkým dobre známa. Ak ju nepoznáte tu je krátke vysvetlenie. Reels je vytváranie krátkych videí, ktoré môžete zdieľať s priateľmi, alebo s kýmkoľvek na Instagrame. Stačí nahrať krátke video, väčšinou ide o 15 sekundový krátky klip so zvukom, efektmi a novými kreatívnymi nástrojmi. Následne si video môžete uložiť vo svojom feede, respektíve na ploche svojho instagramového účtu.
Ak je váš účet verejný, video sa sprístupní širšej komunite. Reels tak ponúkajú komukoľvek šancu stať sa tvorco m na instagrame a osloviť tak nové publikum na globálnej scéne.
Nové formy tvorby obsahu
Pre Instagram je dôležitým kľúčom práve kreativita. Hlavne preto sa snaží vytvoriť čo najlepšie podmienky pre všetkých svojich tvorcov. S ohľadom na túto skutočnosť sa očakáva, že v roku 2023 pridá nové formy tvorby obsahu, vrátane príspevkov AR a 3D, d’alšej integrácie umenia NFT a rovnako aj d’alších foriem obsahu, ktoré je možné v aplikácii predviesť.
Instagram usúdil, že jeho interní inžinieri v tom nebudú takí dobrí ako externé kreatívne talenty a preto je Instagram ako aplikácia najlepším miestom na získanie digitálnych umelcov.
V roku 2023 je možné očakávať nové nástroje na vytváranie GIF, ktoré budú generované z tkz. Live Photos na Instagrame, a tiež integráciu nástrojov na vytváranie 3D priamo do samotného Instagramu. Očakávať možno nové formáty reklamy AR spolu s vylepšenými nástrojmi na skenovanie a procesmi prijímania, ktoré koniec koncov pomôžu najmä značkám oprieť sa o tento posun na d’alšiu úroveň.
Nakupovanie cez Instagram
Stále ide o nejaký experiment s nakupovaním skrz túto platformu. V určitej fáze budúceho roka sa očakáva, že Instagram vytvorí samostatné miesto prostredníctvom novej karty v aplikácii, ktorá umožní neustály zdroj živého nákupného obsahu. Ak sa tak stane, pre aplikáciu to bude znamenať veľký zárobok. Ide zatiaľ len o špekulácie, ktoré sa možno potvrdia na Instagrame niekedy začiatkom roka 2023.
Čo sa ale v skutočnosti stane v roku 2023 s Instagramom a Facebookom ukážu nasledujúce mesiace. Doba ide vpred a každý deň nastávajú nejaké zmeny na týchto platformách. Čas ukáže či sú pre aplikáciu prospešné, alebo jej naopak nejako škodia.
Viktória Gičová
zdroje informácii
https://business.instagram.com/instagram-reels
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-10-26/meta-s-instagram-users-reach-2-billion-closing-in-on-facebook
https://www.socialmediatoday.com/news/Meta-Outlines-Plan-to-Reignite-Revenue-Growth/635077/
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/facebook-tik-tok-zmeny-reklama-pokles-zajem-poptavka.A220728_155852_eko-zahranicni_jla
https://www.mediaguru.cz/clanky/2021/11/instagram-letos-prijmem-z-reklamy-prevysuje-facebook/
https://socialmediamarketing.net/social-media-trends/
https://www.mediatoolkit.com/blog/social-media-trends/
https://www.socialmediatoday.com/news/32-predictions-for-social-media-marketing-in-2023/635297/