
V dnešnom blogu sa budeme venovať e-shopom. Pozrieme sa na pár najčastejších otázok ohľadom e-commerce a povieme Vám naše najaktuálnejšie poznatky z tejto oblasti.
Na začiatku by sme si mali odpovedať na najčastejšiu otázku, ktorú si kladú všetci tí, čo o e-shope začali premýšľať. Ako založiť e-shop a oplatí sa to?
V prvom rade, záleží na tom, čo v danom e-shope chcete ponúkať, či je o produkty z danej kategórie záujem a v neposlednom rade aká je konkurencia. Odpovede na tieto otázky sú kľúčové pred štartom ďalších aktivít. Nechcem tým povedať, že ak ešte o vaše produkty záujem nieje, že si e-shop založiť nemáte, pretože ak budete v niečom prvý a o vaše produkty vzbudíme záujem, môže to byť lepšie ako bojovať s konkurenciou o zákazníka. Je však nutné povedať, že v tomto prípade budete potrebovať viac kapitálu na budovanie povedomia o značke a celkovom vzbudení dopytu po vašich produktoch. Tak isto, ak ste sa rozhodli vstúpiť do už rozvinutého konkurenčného segmentu, neznamená to, že je Váš e-shop odsúdený na neúspech. Vždy sa viete v danom segmente špecializovať a odlíšiť, napríklad kvalitou služieb. Veď už teraz všetci dobre vieme, že nie vždy je cena to rozhodujúce.
Napríklad taká Alza, nie je často najlacnejšia, no svojimi službami zákazníkom je výrazne lepšia ako konkurencia, a tak si radšej priplatíme za takpovediac ,,lepšie,, služby. Chcem tým jednoducho povedať, že vo väčšine prípadov sa oplatí založiť si e-shop, je však dôležité myslieť na tieto základné kamene pri stanovovaní cieľov, návratnosti investície, ale hlavne pri nastavovaní celého procesu spustenia e-shopu a marketingovej stratégie predaja.
My v ARTEXE pred začiatkom nového e-shopové projektu odporúčame spraviť si aspoň základnú analýzu kľúčových slov, aby ste vedeli do akého prostredia idete. Výsledkom analýzy sú čísla o tom, koľko, kedy a ako sú vyhľadávané kľúčové slová spojené s vašim biznisom, v neposlednom rade zistíte aj aká je vaša konkurencia a tým pádom sa môžete pozrieť, čo viete na odlíšenie sa vylepšiť a kde sa viete poučiť na chybách, o ktorých ani oni sami nemusia vedieť.
Keď už teraz vieme, že s najväčšou pravdepodobnosťou je so správnym postupom e-shop dobrý nápad, tak ako vôbec začať? Kde a ako e-shop založiť?
Na e-commerce trhu je dnes veľa možností, rôzne agentúry ponúkajú rôzne prístupy a platformy kde e-shop založiť. My Vám povieme náš názor, založený na našich skúsenostiach. Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. V 99% prípadov je pre Vás najlepšie takzvane si prenajať e-shop od spoločností, ktoré Vám za mesačný poplatok prenajmú platformu, ktorú stači takpovediac naplniť a nastaviť podľa vášho obsahu.
Prečo radíme my zrovna toto, veď ja som počul, že najlepšie je ísť do wordpressu s woocommerce pluginom, alebo už rovno zainvestovať a dať si spraviť e-shop na mieru.
Sú prípady kedy sú aj tieto prístupy vhodné a aj my máme klientov na woocommerce alebo na custom riešeniach, ale pri začiatkoch je pre Vás jednoduchšie prenajať si e-shop na platforme, kde sú základné veci vyladené a vy sa nemusíte starať alebo platiť, za vývoj nových funkcionalít, update pluginov a v neposlednom rade nie ste závislý na programátorovi alebo agentúre, ktorá Vám riešenie na mieru vyvinula.
Aké sú výhody a nevýhody jednotlivých riešení?
Odkedy začala korona spolupracujeme s viacerými klientmi, ktorý majú e-shopy na rôznych platformách a taktiež sme si založili vlastný agentúrny e-shop, kde si naše jednotlivé nápady a prístupy testujeme. Povieme Vám teda náš pohľad na plusy a mínusy jednotlivých riešení.
E-shop na mieru
Jeho výhodou je, že Vám agentúra pripraví e-shop od piky na mieru pre Vaše potreby, bez dizajnových či funkčných obmedzení, pokročilosti funkcií či automatizácií. Záleží len na rozpočte a čase, ktorý na spustenie máte. Nevýhodou je samozrejme finančná stránka veci a v neposlednom rade to, že ak sa nedohodnete s dodávateľom, ďalšia úprava Vášho riešenia na mieru môže byť komplikovaná, finančne ale aj personálne náročná a tak sa často stane, že z riešenia na mieru prejde klient na krabicové riešenie alebo prenájom e-shopu z finančných dôvodov. Preto, ak už potrebujete riešenie na mieru, chodte do toho so spoľahlivým partnerom, kde si budete istí, že s ním chcete dlhodobo na projekte spolupracovať. Z našich skúseností je aj prípadná migrácia na iný e-shop systém z takýchto custom riešení komplikovaná.
Woocommerce, Magento a pod.
Výhodou Woocommercu, Magenta a iných ,,open source,, platofriem je, že sa na ich vývoji podieľajú developeri z celého sveta. Existuje množstvo pluginov aj pre špecifické odvetvia e-commercu. Máte stále dosť veľkú voľnosť nad dizajnom e-shopu. My sme napríklad na woocommerce spustili e-shop pre donášku sushi, s celou správou objednávok, zónami doručenia, tlačením bločkov do kuchyne a ďalšími funkciami, ktoré by sme do prenajtého e-shopu nevedeli dosťať a zároveň to bolo finančne menej náročné ako custom riešenie, ktoré by bolo aj časovo náročnejšie, no klient je momentálne závislý na funkčnosti jednoltivých pluginov dodaných od tretích strán, ktoré majú často nie najideálnejší support. Netreba zabúdať ani na to, že aby Vám e-shop bežal hladko, treba všetky pluginy aktualizovať a po každej aktualizácii skúšat či fungujú správne. My sme preto pár mesiacov po spustení nášho e-shopu na woocommerce prešli na prenajatý e-shopa odrazilo sa to pozitívne na rýchlosti a dostupnosti webu, ako aj na samotnom predaji. Tak ako všetko, má aj woocommerce a open source svoje pre a proti.
Prenájom e-shopu (napr. shoptet, upgates, e-shoprychlo a pod.)
Toto je, tak ako sme už spomenuli, najvhodnejšie riešenie, aspoň z nášho subjektívneho pohľadu. Najmä preto, že platíte mešačne relatívne nízku čiastku a máte k dispozícii platformu na ktorej aktívne funguje množstvo e-shopov bez problémov. Spoločnosť, čo Vám platformu prenajíma má zdroje na vývoj nových a lepších funkcii, ktoré by Vás inak pri custom riešení alebo open source platforme stáli financie navyše. Okrem toho sa nemusité starať o aktualizácie, funkčnosť a plynulosť e-shopu. V neposlednom rade sú aj následné aktivity v rámci administrácie a napojenia rôznych aplikácii na e-shop jednoduchšie ako na iných riešeniach. Tým pádom Vás to stoji menej času a sami dobre viete, že čas sú peniaze. Nevýhodou môže byť menšia sloboda po dizajnovej stránke.
Tak a teraz sa môžeme pozrieť na to, čo spraviť keď už máte e-shop spustený.
S najväčšou pravdepodobnosťou Vám objednávky len tak chodiť nezačnú. Nakoľko o Vašom e-shope nikto nevie. Čo by ste teda mali spraviť, aby sa to zmenilo a Vám začali objednávky pribúdať? V prvom rade dajte pozor, aby ste už od začiatku mali nastavené meranie návštevnosti, najčastejšie cez Google analytics, aby ste vy alebo agentúra vedeli, odkiaľ k Vám návštevnici chodia. Takýchto technických vecí pri spúštaní je viac, ale tomu budeme venovať samostatnú epizódu. Následne je na čase spustiť reklamné kampane na Google a sociálnych sieťach, ktoré Vám prinesú prvé objednávky. Ak už budete mať toto nastavené, je potrebné sa zamerať na to, aby ste čo najviac zvýšili objednávky a návštevnosť z organických vyhľadávaní (také, za ktoré nemusíte platiť). To sa robí prostredníctvom SEO optimalizácie, ktorej súčasťou sú rôzne aktivity ako nastavenie správnych Seo nadpisov a popisov, pomenovanie a alternatívny popis obrázkov, optimalizácia veľkosti obrázkov, link-building či budovanie vlastného blogu pre zlepšenie pozícii jednotlivých kľúčových slov.
Áno, práce je tam ako na kostole a poviem Vám, per niekoho možno novinku, e-shop tak isto, ako iné webové riešenia nie je nikdy hotový, je to takpovediac žijúca vec, ktorá sa musí vyvíjať, prinášať nové veci a nový obsah aby Vám prinášal lepšie a lepšie výsledky.
Za nás, aby sme to takpovediac uzavreli, doba kedy ste potrebovali mať e-shop na mieru alebo sa uchýliť k woocommercu je preč. Radšej si e-shopovú platformu prenajmite a sústreďte sa na vylepšovanie Vášho sortimentu, služieb a marketingových aktivít. Až vtedy, keď to budete naozaj potrebovať a funkcie vášho e-shopu Vám nebudú stačiť, pustite sa s dostatočnými financiami do custom e-shop riešenia. To sa ale s najväčšou pravdepodobnosťou nestane skôr, ako o pár rokov.
Kde si môžem takto e-shop prenajať?
My v ARTEXE máme skúsenosti s e-shopmi na Shoptete, Upgates, Eshoprýchlo, Webareal či Shopify o ktorých vieme, že bežný e-shop na nich bude bežať bez problémov. Každý z nich má takisto svoje výhody a nevýhody, rôznu cenovú politiku ale ten základ, ktorý budete potrebovať majú všetci zvládnutý dobre.
Do nášho Zožire sme sa rozhodli pridať aj pravidelnú rubriku: Otázky na všetky drobné, kde budeme odpovedať na to, čo Vás najviac zaujíma v komentároch pod videom, či v súkromnych správach. Pre vás to znamená, že nám kľudne píšte otázky, na ktoré by ste chceli odpoveď. Dnes si odpovieme na tie, ktoré u nás v ARTEXE často od klientov dostávame.
Dokážem si založiť e-shop sám či potrebujem pomoc od agentúry alebo freelancera?
Prenajať si e-shopovú platformu dokážete aj sami, avšak následné nastavenie prepojení, vytvorenie a spravovanie reklamných kampaní už by sme odporúčali zveriť agentúre. Nie preto, že by ste to nedokázali, no čas, ktorý by ste strávili zisťovaním toho, čo a ako spraviť by ste mohli venovať iným činnostiam. Z našich skúseností by ste kampane nenastavili tak, ako odborníci, ktorí sa tomu venujú pravidelne.
Koľko stojí založenie takého e-shopu?
Viete to záleží.... ale nie... Samotný prenájom e-shopu sa pohybuje v rozmedzí niekde od 20-x€ mesačne (pri štandardných balíkoch). Následne musíte mať tovar (to už si porátate sami), potom budete určite potrebovať niekoho - strategického partnera na marketing a biznis development, tu môže byť cena naozaj rôzna najmä podľa množstva aktivít, ktoré bude vykonávať. Nezabudnime však ani na rozpočet na reklamné kampane. Ten sa odvíja od rozmanitosti sortimentu a konkurenčnosti v online priestore, nakoľko napr. na Google funguje reklama na základe aukcie, čiže čím viac ľudí chce inzerovať, tým je drahšia reklama.
Myslím, že na dnes by už aj stačilo :) Ďakujeme za pozornosť, veríme že sme vám priniesli nové a zaujímavé informácie a budeme radi, ak nám dáte odber a like aby nás to motivovalo čo najskôr spracovať ďalšiu zaujímavú tému.