Cestopisy v digitálnom svete

Ako všetci dobre vieme, veľkým trendom v dnešnej dobre je internet, ktorý ma výrazný podiel na tom, ako sa cestopisy formujú. Dnes je úplný štandard zdieľať svoj obsah na sociálnych sieťach, tak sa poďme pozrieť aké sú dnešné trendy. 

Okrem bohatého obsahu fotiek, či rôznych videí, tu nájdeme aj cestopisy. Namiesto dokumentárnych filmov sú to však skôr cestopisné relácie so sprievodným hlasom, niekedy až v podobe vlogu. Prostredníctvom sociálnych sietí sa to vie dostať naozaj kdekoľvek a vy viete dosiahnuť skvelé výsledky. Ktokoľvek, kto má chuť a odvahu, môže do rúk vziať kameru, následne si založiť kanál na Youtube alebo internetovú stránku a môže začať tvoriť. Dokonca nepotrebujeme ani kameru, stačí šikovný smartphone, v kombinácii s aplikáciou na strihanie videí a nemusíme sa ani snažiť, a video je na svete. Stačí predsa len začať. :)

  Za väčší problém považujeme skôr kreativitu pri tvorbe. Pri toľkých možnostiach, informáciách a reklamách, čo na nás číhajú na internete, človek už pomaly nevie, ako by mal zaujať. Napriek tomu máme na Slovensku či v zahraničí, niekoľko známych cestovateľov, ktorým sa to napriek veľkej konkurencii podarilo. Vždy si viete nájsť predsa niečo svoje, v čom budete vynikať. 

Veľkej obľube sa pri cestopisných videách či filmoch teší „Follow me to“, o ktorom ste už zaručene počuli. Murad Osmann je svetoznámy fotograf z Ruska. Práve on prišiel s projektom Follow Me To, ktorý realizoval spolu s jeho manželkou Nataly Osmann. Nápad sa stal fenoménom, vďaka čomu sa týmto štýlom fotografujú ľudia z celého sveta. Hashtag #followmeto je hlavne rozšírený na sociálnej sieti Instagram, kde pod ním nájdeme viac než 5,5 milióna príspevkov. 


Medzi súčasných predstaviteľov na internete patrí aj slovenský filmár Patrik Paulínyi. Ako väčšina tvorcov vyhľadáva miesta, ktoré sú z jeho pohľadu zaujímavé a príťažlivé aj v rámci sledovania jeho cestopisných filmov. Využíva množstvo detailov, letecké zábery a taktiež sprievodný komentár. Jeho tvorbu považujeme za vhodný príklad súčasnej tvorby. Vo svojich videách taktiež už použil svetoznámy trend "Followmeto", vďaka čomu sa mu podarilo získať ešte viac fanúšikov. 

Veľmi vášnivým cestovateľom je aj 22 ročný Šimon Snopek. Na mape si môže označiť 30 rôznych krajín sveta, ktoré zatiaľ navštívil. Na rozdiel od predchádzajúcich uvedených ide skôr o propagačné videá krajín a miest. To znamená, že ich dĺžka je zvyčajne od dvoch do piatich minút. Neobsahujú autorov sprievodný hlas, ale kombináciou strihu, hudby a záberov chcete ihneď po ich pozretí zbaliť kufre a precestovať celý svet. Takéto kratšie videá sa stávajú čoraz väčším trendom, nakoľko udržať si divácku pozornosť pri toľkých možnostiach je náročné. Samozrejme, za veľkú výhodu cestopisov na internete môžeme považovať možnosť propagácie prostredníctvom sociálnych sietí. 

Pridávanie svojich „dokonalých“ videí a fotografií na Instagram či Youtube im prináša množstvo odberateľov, kliknutí, pozretí a komentárov. Vďaka tomu jednotliví tvorcovia pútajú pozornosť firiem a sponzorov. Následne sa tvorbou videí, ktoré by vo veľkej pravdepodobnosti pridávali na sociálne siete tak či tak, dokážu i živiť. Na druhej strane poukazujeme na nevýhodu toho, že väčšina fanúšikov sa snaží dokonalé fotografie, pózy a miesta napodobňovať. To už, bohužiaľ, prinieslo niekoľko úmrtí a to len kvôli bezchybným fotografiám či videám, ktoré sa zdieľajú na sociálnych sieťach.  

Ako smutný príklad môžeme uviesť tvorcov z kanálu High on Life, ktorí mali okolo 500 tisíc odberateľov na platforme Youtube a viac než milión na Instagrame. Traja cestovatelia svoje zážitky a fotografie pridávali na uvedené sociálne siete, až sa im to pri vodopádoch Shannon Falls stalo osudným. Chceli priniesť nové video so spomínaných vodopádov, no zrejme si neuvedomili, že pozostávajú z viacerých úrovní so silným prúdom a skalami. Jedna z cestovateľov, Megan Scarper, sa na ľade pošmykla a spadla z vyše tridsať metrovej výšky. Ryker a Alexey sa jej snažili pomôcť, no, nanešťastie, prúd stiahol aj ich. Pri tejto tragédii zahynuli teda všetci traja.

Napriek momentálnej situácií, vieme teda cestovať aspoň prostredníctvom cestopisných videí. :)