
Práca s blogermi a influencermi sú trend digitálnej doby. Pre značku je však veľmi dôležité, akého influencera alebo blogera si vyberie. Reklama prostredníctvom internetovej hviezdy môže priniesť rovnaké výsledky, ako reklama v televízií. Ako však vybrať správneho kandidáta na pripadnú spoluprácu?
Je dobré sa zamerať na to, na akej platforme sa daná osoba pohybuje. Blog, instagram, youtube? Výber závisí v prvom rade od vášho produktu. Ak máte e-shop s oblečením, je viac-menej jedno akú cestu si zvolíte, ale rozhodne je vhodné sa zamerať na niekoho kto pôsobí na instagrame či youtube. V podobe peknej fotky, reels či haulu sa dá váš produkt dokonale odprezentovať. Na druhú stranu ak predávate výživové doplnky, vitamíny či kozmetiku nezaškodí vám ani recenzia v podobe článku na blogu. Potom ako zistíte, či sa influencer a jeho tvorba hodí k vašej značke je načase zistiť, ako vyzerajú jeho spolupráce. Stačí ak si prejdete pár jeho videí, článkov či fotografií kde prezentuje produkty iných značiek. Uvidíte, či sa vám pozdáva jeho spôsob komunikácie s fanúšikmi, ako kreatívne prezentuje produkty, koľko fanúšikov reaguje na príspevky a aký čas tomu približne venoval. Taktiež sa zamerajte na to, či jeho tvorba nie je vytvorená z drvivej väčšiny reklamného obsahu, pretože fanúšikovia môžu byť akurát otrávení z priveľa propagovaných produktov.
Rovnako ako televízia, rádio či noviny, majú svoju cenu za inzerciu, podobne to funguje aj v digitálnom svete. Sila influencer marketingu spočíva v tom, že ľudia veria samotnému človeku s určitým vplyvom viac ako samotnej značke. Dokážu vytvoriť reklamu nevtieravým spôsobom, vytvoriť recenziu alebo video, na základe čoho to budú chcieť jeho sledujúci vyskúšať. Pre zákazníka je tak jednoduchšie si na produkt urobiť názor, poprípade vidieť ako presne daný produkt funguje.
A ČO ČO ROZPOČET?
V tomto prípade závisí od vás, či ste ochotní do takéhoto druhu spolupráce zainvestovať alebo nie. Väčšina firiem sa rovno zameria na človeka s najvyšším počtom sledovatľov. Avšak v prípade, že si vyberiete tvorcu s 80- tisíc sledovateľmi, musíte rátať s tým, že si za to môže vypýtať finančnú odmenu. To, že má niekto hoci aj 100 tisíc sledovateľov neznamená, že spolupráca bude mať úspech. Aj v prípade, že sa jedná o slovenský alebo český profil, followeri nemusia nutne pochádzať z danej krajiny. Ak však máte nachystaný budget a viete, že ste za spoluprácu ochotný zaplatiť, môžete vypýtať štatistiky priamo z daného profilu. Na základe toho uvidíte z akej krajiny sledujúci pochádzajú, o akú vekovú kategóriu sa jedná, pohlavie, či v akom čase sú najaktívnejší. Okrem toho uvidíte aké dosahy majú jednotlivé príspevky a viete sa jednoduchšie rozhodnúť, či sa do danej spolupráce oplatí investovať. V prípade, že si dané informácie chcete overiť vy, môžete na to využiť známu platformu Hype auditor. Zadáte tam meno konkrétneho profilu a platforma vám zobrazí štatistiky. Výhodou je, že okrem toho sa vám ukáže koľko aktívnych účtov reálne profil sleduje. Naklikaní followeri sú neaktívny a v tom prípade je jedno, že daný profil má veľa sledujúcich, preto si na to treba dávať pozor. Ak plánujete dlhodobú spoluprácu, môžete požiadať influencera o zľavu na pridané posty, keďže sa to obom stranám z dlhodobého hľadiska viac oplatí. Platené spolupráce si nezabudnite ošetriť zmluvou kde budú určené presné podmienky, čím sa môžete vyhnúť mnohým nepríjemnostiam.
NEMÁM BUDGET NAZVYŠ
Nevadí! Osloviť môžete aj mikro-influencera. Väčšia dôveryhodnosť a až o 60% vyšší dosah. Majú síce menej sledovateľov, no ich komunita býva o to stabilnejšia. Veľa ľudí dá skôr na odporúčania menšieho obľúbeného influencera ako na niekoho, kto má profil preplnený reklamou. Veľakrát si spolupráce viac vážia nakoľko ich nemajú až v takom množstve, a dávajú si na prezentácií záležať. V tomto prípade môžete vybrať viacero menších influencerov, ktorým ponúknete svoje produkty zadarmo, výmenou za reklamu. Okrem produktu viete influencerom ponúknuť aj iné výhody v prípade, žeby sa s vami rozhodli spolupracovať. Jednou z nich sú napríklad zľavové kódy, ktoré môžu ponúknuť svojim sledujúcim na daný produkt. Im to vďaka kódu môže priniesť nových sledujúcich a vám zase predaje vášho produktu a návštevnosť stránky. Na základe týchto výhod si viete vďaka konkrétnemu kódu vyhodnotiť, koľkých zákazníkov vám daná osoba priniesla. Následne si viete vyhodnotiť, či v spolupráci budete pokračovať.
Ak sa neviete rozhodnúť ktorou cestou ísť, odporúčame vám vsadiť na mix influencerov. V praxi je to veľmi jednoduché. Vyberte si jeden väčší profil, ktorý zasiahne množstvo ľudí a k nemu pripojte aj viacero menších, čo možno nemá až také dosahy, ale budú zodpovedať presnej oblasti vášho záujmu. Tým pádom si pokryjete všetko, čo potrebujete. :-)