
Napísať kvalitný text je pre každého z nás vždy poriadna výzva. Prostredníctvom textu odovzdávame čitateľovi to, čo je pre nás v danej téme dôležité.
Do textu vkladáme svoju osobnosť, svoje schopnosti. Okrem toho sa v článkoch stretneme aj s chybami. Ani skúsený copywriter sa nevyhne chybám v texte. Ako sa hovorí „kto nič nerobí, nič nepokazí“. Každému sa to určite už podarilo, alebo ešte len podarí. Sme len ľudia.
Pozrime sa spoločne na tie najčastejšie chyby, ktoré copywriteri robia. Povieme si aj pár slov k tomu, ako sa týchto chýb jednoducho zbaviť.
Text obsahuje zbytočné slová
Každé slovo, ktoré použijeme v článku, by malo mať svoj význam. Ak slovo nemá význam - nepoužívajme ho. Ak chceme vyzdvihnúť že je niečo dobré, nemusíme k nemu pridávať aj ďalšie slová ako: neskutočne dobré, naozaj dobré a podobne. Príkladov by sme si vedeli ukázať veľa. Text nezaťažujme zbytočnými slovami. Dajme textu akúsi voľnosť. Text bude pôsobiť na čitateľa prirodzenejšie.
Zle zacielený objekt záujmu
Pri vytváraní textu je potrebné sa aspoň na chvíľku zamyslieť, pre koho text tvoríme, pre koho je zameraný. Ak píšeme text o produkte – vyhnime sa prehnanému vychvaľovaniu. Potencionálneho zákazníka hneď odradíme, pretože text mu bude pripadať umelo.
Takýto text píšme efektne, nie zbytočne prehnane. Prednosť zamerajme na to, čo konkrétne ľudia vďaka produktu získajú. Píšme o tom, čo služba alebo produkt ľudom naozaj prinesie, ako obohatí ich život. My v marketingovej agentúre ARTEXE, predtým než začneme vytvárať text - zistíme si všetky potrebné veci o službe, produkte... a až následne začneme tvoriť text. Text vytvárame predovšetkým na to, aby ľudom pomohol zorientovať sa v tom, čo momentálne riešia a hľadajú.
Bez vlastného štýlu to nejde
Veľa ľudí si myslí, že copywriter je ten, kto vie dobre a rýchlo písať texty. Úlohou copywritera je predovšetkým osloviť rôznych ľudí svojou vlastnou rečou, svojim vlastným štýlom. Veľa copywriterov robí chybu a to takú, že nie sú autentickí.
Copywriting sa dá nazvať, že je priama konverzácia so zákazníkom. Správny copywriter má mať zvládnutú širokú škálu štýlov, ktorými sa prihovára svojmu cieľovému publiku. To však nie je krátkodobá záležitosť, vyžaduje si to dostatok času, veľké množstvo námahy ale predovšetkým nejaký stupeň zručnosti. Ak ste doteraz nezaujali časť svojich klientov – musíte zmeniť svoj štýl komunikácie. Musíte predovšetkým zistiť, aký jazyk je im blízky, akým jazykom s nimi prostredníctvom textu komunikovať. Zamyslite sa nad tým, komu je váš výstup adresovaný. Predstavte si v duchu konkrétneho zákazníka a začnite uvažovať, akou formou ho zaujať, osloviť. Publikum oslovíte najviac tak, že budete ľudský.
Nepútavý text
Zamyslieť sa treba aj nad tým, ako výsledný text vyzerá, ako pôsobí na čitateľa. Okrem toho, že text musí byť predovšetkým relevantný, musí mať aj informatívny rámec a pre čitateľa musí mať hodnotný obsah. K týmto bodom musíme ešte pripojiť jednu dôležitú vec. Text musí aj dobre vyzerať. Používajte v texte podnadpisy H1, H2 a H3. Nebojte sa členiť rozsiahly text do menších celkov. Nezabudnite ani na používanie odrážok a zvýrazňovanie dôležitých informácií. Dajte si však pri tom pozor na to, aby toho nebolo v texte veľa. Ak budete klásť dôraz na to, aby váš článok vyzeral dobre, prirodzene – vyjdete čitateľovi v ústrety.
Preklepy a gramatické chyby
Pozor si treba dať predovšetkým na preklepy a gramatické chyby. Každému sa občas stane, že v texte po sebe zanechá nejakú chybičky. Medzi najčastejšie chyby môžeme zaradiť: čiarky, zlé skloňovanie a hrúbky. Ak si nie ste nejakým slovom na 100% istý – radšej si ho overte. Aj keď je vaša gramatika na perfektnej úrovni - aj tak sa vám môže prihodiť nejaký preklep. Pri písaní textov sa tomu jednoducho nevyhnete. Článok si prečítajte aj niekoľkokrát pred uverejnením – možno na nejakú chybu prídete.
S kľúčovými slovami opatrne
Snom marketérov je dostať stránku medzi tie, ktoré sa zobrazia vo výsledkoch vyhľadávania na prvých miestach. To však prináša množstvo chýb, ktoré sa v texte objavujú. Ak túžite po tom, aby bola vaša stránka vo vyhľadávaní čo najvyššie, nemôžete ju zahltiť veľkým množstvom kľúčových slov. Takto sa k úspechu nedostanete. Text nemôže byť prepchatý kľúčovými slovami. Text vyzerá umelo a čitateľa tým môžeme rýchlo odradiť od dočítania nášho textu. Pozornosť zamerajte na kvalitu textu. Kľúčové slová vkladajte do textu prirodzene. Dajte si však pozor na to, aby ste ich používali na správnych miestach a aby boli v súlade s kontextom článku.
Nadpis musí zaujať na prvý pohľad
Na to, aby článok zaujal veľké množstvo čitateľov - musíme venovať dostatok času jeho nadpisu. Dobrý nadpis pritiahne pozornosť čitateľa ako magnet. Ľudia si dneska otvoria článok až na základe nadpisu, ktorý ich ohúri. Ak ich nadpis nenadchne, článok si neprečítajú, neotvoria si ho. Je potrebné nadpisu venovať toľko času, aby pritiahol oči čitateľov. Nadpis musí byť však vecný a stručný. Svoje publikum oslovíte tak, že váš nadpis bude obsahovať presvedčivé slová.
Čas venujte aj finálnej úprave, ktorá vám zaberie menej ako 10 minút
Aby bol vytvorený text kvalitný, musíme mu venovať dostatok svojej pozornosti a svojho času. Správny copywriter si článok vie naplánovať, až následne sa venuje jeho písaniu. Následne nasleduje upravovanie, upravovanie a ešte raz upravovanie. Článok prejde rôznymi zmenami. Neexistuje copywriter, ktorý by text napísal bez toho, aby ho následne neupravoval.
Rada od nás pre vás
Ak idete vytvárať text, stanovte si najprv body, ktoré počas písania chcete dodržať. Pri písaní textu sa držte týchto bodov. Z textu odstráňte všetky zbytočné slová, premažte príslovky, ktoré v texte nemajú význam, ktoré sa do textu nehodia. Svoj text si prečítajte niekoľkokrát. Opakované čítanie pomáha identifikovať skryté chyby, ktoré sa v texte nachádzajú. Nebojte sa dať do textu kúsok seba. Váš článok by mal čitateľovi niečo odovzdať.
My v ARTEXE vytvárame texty denno-denne. Za rok 2019 sme napríklad pre našich klientov Európa 2, Rádio Vlna a Rádio Jemné vytvorili viac ako 5 000 článkov. V týchto článkoch sme sa zameriavali predovšetkým na to, čo poslucháčov rádií oslovuje, čo ich zaujíma. Prostredníctvom týchto článkov sa nám podarilo osloviť veľké množstvo nových ale aj stálych čitateľov.
Ak máte s vytváraním textov problém – neváhajte nás kontaktovať. Pomôžeme Vám.