E-mail marketing

Ak sa pohybujete vo svete marketingu – o e-mail marketingu ste už určite niečo počuli. E-mail patrí hneď po telefóne k najosobnejším kontaktom, ktoré môžete so svojim klientom, zákazníkom naviazať. 

Do e-mailovej schránky dostávame denne nespočetne veľa e-mailov. E-mail marketing je v súčasnosti veľmi obľúbený a rozšírený. Kedysi firmy neoslovovali svojich klientov prostredníctvom e-mailu, e-shopy neposielali ľudom výhodné ponuky cez e-mail. Súčasná doba nám ponúka množstvo možností, ako e-mail marketing zapojiť do našej komunikácie. 


Má to však jeden háčik. Veľmi často sa stáva, že z e-mailovej komunikácie sa stane obťažovanie. Človek je bombardovaný množstvom e-mailov. E-mailový marketing je dostupný pre každého, preto aj samotná dostupnosť umožňuje stále väčšiemu počtu firiem, podnikateľom a bežným užívateľom vstupovať do tejto oblasti marketingu. Následne sa nemôžeme čudovať, prečo naše e-mailové schránky vyzerajú tak, ako vyzerajú.

Treba si uvedomiť, čo e-mail marketing vlastne je. E-mail marketing je predovšetkým nástroj pre komunikáciu. Pomocou neho dokážeme jednoducho a rýchlo komunikovať so svojim okolím, obchodnými partnermi, zákazníkmi...

E-mail marketing v súčasnej dobe mnohých obťažuje. Prečo je tomu tak? Prečo nefunguje ako má? Firmy častokrát oslovujú ľudí prostredníctvom e-mailov s nezaujímavými ponukami. Tieto e-maily si veľa ľudí ani len neotvorí. Rovno ich presunie do koša. Pokiaľ užívatelia nedostávajú to, čo je pre ich užitočné a zaujímavé, ale dostavajú produktové ponuky, ktoré sú prospešné a užitočné predovšetkým pre odosielateľa e-mailov, tak ich záujem a pozornosť a aj následná aktivita klesá. Ako túto skutočnosť zmeniť? Váš e-mail marketing musí brať do úvahy predovšetkým potreby a záujmy samotných odoberateľov. Musíte svojich odoberateľov zaujať, vaše e-maily musia byť zaujímavé aby ich ľudia chceli dostávať a otvárali ich. Je na čase pripraviť si kompletný plán, ktorý bude spájať vašu sféru a tým, čo vaši potencionálny zákazníci potrebujú a chcú. To však nie je vždy také jednoduché. Musíte hľadať spôsob, ako e-mail marketing využiť čo najviac vo svoj prospech, ako prostredníctvom neho komunikovať, aby bol prínosný pre vašich potencionálnych zákazníkov.

Pri e-mail marketingu si treba dať pozor aj na to, či je po právnej stránke všetko tak, ako by malo byť. Právne požiadavky sú v každej krajine iné, je potrebné sa nimi riadiť. Je potrebné, aby vaša e-mailová komunikácia bola v súlade so zákonom.

Okrem právnych požiadaviek sa musíte oboznámiť aj s technickými vecami, o ktorých by ste rozhodne niečo vedieť mali, aby vaše e-maily nemali problém dôjsť do schránky vašich zákazníkov.

Pri zabezpečení vašich e-mailov vám pomôžu technológie ako SPF, DMARC a DKIM. Tieto nástroje vám pomôžu poznať, či e-mail prišiel od správneho odosielateľa ale aj to, či email došiel v poriadku a bol odoslaný. Prostredníctvom týchto technológii môžete zistiť aj to, či niečo neoprávnene neodosiela e-maily s vašim menom. 

Pri e-mail marketingu sa môžete stretnúť aj s pojmom single a double opt-in. Čo to je? 

Single opt-in slúži na to, že akonáhle vám užívateľ vyplní e-mailovú adresu do vášho formulára, je automaticky uložená do databázy. Po uložení sa začínajú na túto adresu odosielať e-maily.

Double opt-in znamená, že hneď potom, čo vám dal užívateľ svoju e-mailovú adresu mu pošlete e-mail s potvrdzujúcim odkazom. Až po samotnom kliknutí na tento odkaz je užívateľ uložení do vašej databázy a začínajú sa mu posielať e-maily.

Čo je lepšie?

Prostredníctvom single opt-in neobťažujete svojich užívateľov tým, že sa musia niekam prihlasovať, klikať na odkaz. Avšak, pri tejto forme nemáte šancu overiť si, či užívateľ klikol na váš e-mail.

Po zavedení GDPR sa však celá situácia zmenila. Double opt-in sa stal nutnosťou, ktorej sa už nebudeme vedieť vyhnúť. GDPR nás však nezaviazalo k využívaniu double opt-in. Prostredníctvom neho získate nevyhnutné overenie toho, že vám dotyčná osoba poskytuje správne údaje.

Na čo treba dbať?

Pri e-mail marketingu dbajte na to, ako sa v prichádzajúcej pošte zobrazujete ako odosielateľ. Odosielateľ je jednoducho povedané ten, kto e-mail odoslal, aby sa nezobrazovala len e-mailová adresa. Príklad: ak vám príde e-mail od nás, uvidíte vo svojej e-mailovej schránke e-mail od Artexe, nie od artexe@artexe.sk. Odosielateľa je potrebné si dobre zvážiť, aby sa vám nestalo, že po pár mesiacoch budete odosielateľa meniť a ľudia budú mať v tom chaos. Ak začínate s e-mail marketingom - na začiatku si môžete zvoliť pár odosielateľov, ktorých budete testovať na ľuďoch. Následne si viete zhodnotiť, ktorý odosielateľ mal na ľudí najlepší vplyv a toho môžete následne využívať.


Nezabudnite ani na dôležitú časť, ktorou je tón komunikácie. Ak pracujete na e-mail marketingu viacerí, mali by ste si stanoviť jeden tón komunikácie, v akom budete so svojimi odberateľmi, užívateľmi alebo zákazníkmi komunikovať. Nemôže sa stať že vy budete e-maily odosielať s vykaním a váš kolega o deň rozošle e-maily s tykaním. To by nefungovalo. Zamyslite sa nad tým, aká komunikácia bude pre vás ta najlepšia. Zamyslite sa predovšetkým aj nad tým, akú komunikáciu by uvítali vaši zákazníci... Zamerajte sa predovšetkým na to, či budete vo svojej komunikácii ľudom vykať alebo tykať. Stanovte si jasné body, či budete v komunikácii používať emotikony, obrázky, videá a podobne. Stanovte si aj štýl komunikácie, ktorý môže byť priateľský, formálny, odborný, stručný, laický a podobne. Nezabudnite ani na podpisy na konci e-mailu, ktoré by mali byť tiež jednotné. Ak posielam e-mail s podpisom Artexe s.r.o. – môj kolega nemôže poslať email s podpisom Váš Artexe team. Podpis by mal byť v každom vašom odoslanom e-maily rovnaký.

Svoju pozornosť venujte tomu, aby vaše e-maily zaujali vašich potencionálnych zákazníkov, užívateľov, odberateľov... Posielajte predovšetkým také e-maily, ktoré obohatia príjemcu, ktoré budú pre príjemcu zaujímavé - ktoré mu pomôžu a bude ich s radosťou čítať. Ak váš e-mail nemá jasnú výpovednú hodnotu - prepracujte ho. Dajte do toho všetku svoju energiu. Dajte si záležať aj na samotnej dĺžke e-mailu. E-mail by nemal byť príliš dlhý, pretože ľudí prestane baviť hneď na začiatku. Do e-mailu dávajte len to najdôležitejšie a najzaujímavejšie. Ak chcete dať užívateľovi podrobnejšie informácie – nasmerujte ho na svoju webovú stránku, tam všetky potrebné informácie jednoducho nájde.

Dôležitá je aj kvalita e-mailu. Malé písmo, veľa obrázkov, preklep – to všetko znižuje výpovednú hodnotu o vás. Váš e-mail marketing sa tak stane neefektívnym.

Ak zvolíte správnu stratégiu - príde úspech. 

Šikovnou stratégiou je sledovať aktivity jednotlivých užívateľov. Podľa toho môžete následne upravovať svoje e-maily.

Na záver je nutné si povedať, že e-mail marketing nie je krátkodobá a jednoduchá záležitosť. Premýšľajte nad tým, čo užívateľov k vám priviedlo, čo pre nich môžete spraviť, čo ich najviac osloví. Podľa toho zvoľte aj správnu komunikáciu s nimi.